Imagine de u_4xcm1iw8y9 pe Pixabay.com

Intr-o economie din ce in ce mai competitiva si dinamica, calitatea este deja un factor esential pentru succesul oricarei afaceri. Fie ca detii o firma cu o activitate de productie, fie ca prestezi servicii, trebuie sa te asiguri ca ceea ce pui la dispozitie pietei indeplineste cerintele si asteptarile clientilor tai, dar si ale autoritatilor de reglementare si supraveghere, precum si pe cele ale partenerilor tai de afaceri. 

Cum poti face asta? Prin implementarea unor standarde de calitate recunoscute la nivel international, care sa garanteze tuturor celor interesati ca activitatea ta respecta cele mai bune practici din domeniul tau.

Unul dintre cele mai cunoscute si utilizate standarde de calitate este standardul ISO. Acesta este elaborat de Organizatia Internationala de Standardizare (ISO), o entitate non-guvernamentala in care sunt reprezentate peste 160 de tari si contine peste 20.000 de standarde. Scopul ISO este de a facilita cooperarea si armonizarea intre diferitele organizatii, industrii si sectoare de activitate, prin stabilirea unor criterii comune de calitate, siguranta, eficienta si sustenabilitate.

Implementarea standardului ISO in activitatea companiei tale iti poate aduce numeroase beneficii pentru afacerea ta, cum ar fi: cresterea increderii si satisfactiei clientilor, imbunatatirea performantei si a productivitatii, reducerea costurilor si a riscurilor, accesul la noi piete si oportunitati de business, diferentierea mai clara fata de concurenta, conformarea cu reglementarile legale si cu cerintele pietei.

In acest articol, vei afla mai multe detalii despre ISO si ce inseamna acest concept, vei cunoaste in detaliu ce sunt standardele ISO, vei explora cateva exemple de standarde ISO aplicabile pe diferite domenii de activitate si iti vom arata de asemenea, cum poti alege cele mai bune produse si echipamente pentru curatenie si protectie, in special in domeniile in care standardele de calitate referitoare la acest subiect sunt esentiale pentru buna functionare a activitatii.

Citeste mai departe si afla cum poti folosi standardele ISO pentru a iti creste calitatea si competitivitatea afacerii tale!

 

Cuprins:

  • Standardul ISO - ce inseamna?
  • Exemple de standarde ISO de calitate
  • Curatenia si protectia - elemente de baza in respectarea standardelor ISO legate in domeniul sanitar si in cel al alimentatiei publice

1. Standardul ISO - ce inseamna?

Imagine de rawpixel.com pe Freepik.com

ISO este acronimul pentru Organizatia Internationala de Standardizare (International Organization for Standardization), o entitate non-guvernamentala, fondata in 1947, cu sediul in Geneva, Elvetia. ISO, asa cum ai vazut deja, este formata din membri din peste 160 de tari, care reprezinta organismele nationale de standardizare din fiecare tara. Scopul ISO este de a dezvolta si publica standarde internationale care sa faciliteze schimbul de bunuri si servicii, cooperarea tehnica si stiintifica si, in general, imbunatatirea calitatii vietii.

Standardele ISO, pe de alta parte, sunt documente care stabilesc cerinte, specificatii, linii directoare sau caracteristici pentru produse, servicii, procese sau sisteme, care sa asigure indivizii interesati ca acestea indeplinesc un nivel minim de calitate, siguranta, eficienta si sustenabilitate. Standardele ISO sunt elaborate, prin consens international, de catre comitete de experti din diferite domenii si tari, comitete care iau in considerare nevoile si interesele tuturor partilor interesate: producatori, consumatori, autoritati, organizatii etc.

Trebuie mentionat ca standardele ISO se aplica voluntar sau obligatoriu, in functie de domeniul de activitate si de reglementarile legale din fiecare tara. Pentru a demonstra ca un produs, serviciu, proces sau sistem respecta un anumit standard ISO, este necesara certificarea acestuia de catre un organism independent si acreditat, care verifica conformitatea cu cerintele standardului. 

Certificarea ISO este, astfel, un veritabil atestat de calitate recunoscut la nivel international, care poate aduce serioase beneficii competitive si de imagine pentru organizatiile care o obtin.

Standardele ISO acopera aproape toate domeniile de activitate, de la agricultura la tehnologia informatiei, de la constructii la turism, de la alimentatie publica si sanatate la educatie etc. Unele dintre cele mai cunoscute si utilizate standarde ISO sunt: ISO 9001 pentru managementul calitatii, ISO 14001 pentru managementul mediului, ISO 45001 pentru managementul sanatatii si securitatii ocupationale, ISO 27001 pentru managementul securitatii informatiei, ISO 31000 pentru managementul riscurilor etc.

 

Exista mai multe tipuri de standarde ISO, dintre care merita mentionate:

  • Standarde de baza: definesc terminologia si principiile generale pentru un anumit domeniu;
  • Standarde de produs: specifica cerintele tehnice pentru anumite produse sau servicii;
  • Standarde de sistem: definesc cerintele pentru sisteme de management, cum ar fi managementul calitatii (ISO 9001) sau managementul mediului (ISO 14001).

 

Standardele ISO sunt revizuite periodic pentru a se asigura ca sunt actualizate si relevante pentru nevoile pietei.

2. Exemple de standarde ISO de calitate

Imagine de Drazen Zigic pe Freepik.com

In cele ce urmeaza vei avea ocazia sa parcurgi cateva exemple de standarde ISO relevante pentru diferite domenii de activitate si vei afla cum poti beneficia de ele pentru a iti imbunatati calitatea si competitivitatea afacerii tale.

 

  • Standarde ISO in domeniul industriei sau productiei

Industria este un domeniu vast si diversificat, care include productia si prelucrarea de bunuri materiale, cum ar fi alimente, bauturi, textile, metale, chimicale, masini, echipamente etc. Pentru a asigura calitatea, eficienta si sustenabilitatea produselor industriale, exista o serie de standarde ISO aplicabile, cum ar fi:

- ISO 9001 este cel mai cunoscut si utilizat standard ISO, care stabileste cerintele pentru un sistem de management al calitatii, care sa asigure satisfactia clientilor si imbunatatirea continua a performantei organizatiei;

- ISO 14001 este un standard ISO care stabileste cerintele pentru un sistem de management al mediului, in vederea asigurarii protectiei mediului si prevenirea poluarii, prin controlul impactului ecologic al activitatilor, produselor si serviciilor organizatiei;

- ISO 45001 stabileste cerintele pentru un sistem de management al sanatatii si securitatii ocupationale, pentru prevenirea accidentelor si a bolilor profesionale, prin identificarea si eliminarea riscurilor de la locul de munca;

- ISO 22000 este un standard ISO care impune cerintele pentru un sistem de management al sigurantei alimentare, referitor la siguranta si calitatea alimentelor pe tot lantul de productie, distributie si consum, prin respectarea principiilor HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points).

 

Implementarea acestor standarde ISO in industrie iti poate aduce urmatoarele beneficii:

- Cresterea increderii si loialitatii clientilor, prin oferirea de produse sigure, de calitate si conforme cu cerintele lor;

- Reducerea costurilor si a pierderilor din productie, prin optimizarea proceselor, resurselor si materialelor, si prin prevenirea defectelor, rebuturilor si reclamatiilor beneficiarilor finali;

- Accesul la noi piete de desfacere a produselor si la noi oportunitati, prin obtinerea de certificate de calitate recunoscute la nivel international, care iti pot deschide usile catre clienti exigenti si parteneri prestigiosi;

- Diferentierea fata de concurenta, prin demonstrarea angajamentului tau fata de calitate, mediu, sanatate si securitate, si prin crearea unui avantaj competitiv pe piata;

- Conformarea cu reglementarile legale si cu cerintele pietei, prin respectarea normelor si standardelor aplicabile in domeniul tau de activitate, si prin evitarea sanctiunilor si penalitatilor.

 

  • Standarde ISO uzuale in domeniul sistemelor si unitatilor medicale din domeniul sanatatii publice

Sanatatea este un domeniu vital si sensibil, care include furnizarea de servicii medicale, farmaceutice, dentare, veterinare etc. Pentru a asigura managementul calitatii si al riscurilor in domeniul sanatatii, exista o serie de standarde ISO aplicabile, cum ar fi:

- ISO 13485 se refera la cerintele pentru un sistem de management al calitatii pentru dispozitive medicale, cu privire la siguranta, eficacitatea si conformitatea acestora cu cerintele legale si ale clientilor;

- ISO 15189  impune cerintele necesare privind calitatea si competenta laboratoarelor medicale, care sa asigure acuratetea, fiabilitatea si promptitudinea rezultatelor analizelor medicale;

- ISO 31000 este un standard ISO care stabileste principiile, cadrul si procesul de management al riscurilor, referitoare la identificarea, evaluarea, tratarea si monitorizarea riscurilor asociate cu activitatile, produsele si serviciile organizatiei.

 

Implementarea acestor standarde ISO in domeniul sanatatii poate aduce urmatoarele beneficii:

- Cresterea sigurantei si satisfactiei pacientilor, prin oferirea de servicii medicale de calitate, care sa asigure prevenirea, diagnosticarea si tratarea corecta a afectiunilor;

- Reducerea erorilor si a incidentelor, prin aplicarea unor proceduri clare, riguroase si standardizate, care sa asigure controlul calitatii si al riscurilor in toate etapele procesului medical;

- Accesul la noi piete si oportunitati, prin obtinerea de certificate de calitate recunoscute la nivel international, care iti pot facilita colaborarea cu alte institutii medicale, autoritati, furnizori etc.;

- Diferentierea unitatilor medicale fata de concurenta, prin demonstrarea angajamentului fata de calitate, siguranta si etica in domeniul sanatatii si prin crearea unui avantaj competitiv pe piata;

- Conformarea cu reglementarile legale si cu cerintele pietei, prin respectarea normelor si standardelor aplicabile in domeniul tau de activitate, si prin evitarea sanctiunilor si penalitatilor.

 

  • Standarde ISO folosite in domeniul invatamantului

Invatamantul este un domeniu esential si inovativ, care include furnizarea de servicii educationale, formative si profesionale. Pentru asigurarea calitatii si a recunoasterii internationale a educatiei, exista o serie de standarde ISO aplicabile, cum ar fi:

- ISO 21001 se refera la un sistem de management al calitatii pentru organizatiile educationale, care sa asigure satisfactia si dezvoltarea beneficiarilor, prin oferirea de servicii educationale adecvate nevoilor si asteptarilor lor;

- ISO 29993 este aplicabil in sfera furnizarii de servicii de invatare non-formala, cu referire la calitatea si recunoasterea internationala a acestora, prin respectarea unor criterii de proiectare, dezvoltare, livrare si evaluare a serviciilor de invatare;

 

Implementarea acestor standarde ISO in domeniul invatamantului aduce mai multe beneficii celor interesati, printre care se pot mentiona:

- Cresterea satisfactiei si dezvoltarii beneficiarilor, prin oferirea de servicii educationale de calitate, care sa asigure atingerea obiectivelor de invatare si dezvoltare personala si profesionala;

- Reducerea costurilor si a pierderilor, prin optimizarea proceselor, resurselor si materialelor, si prin prevenirea abandonului, insuccesului si reclamatiilor.

 

  • Standarde ISO in domeniul managementului mediului

Managementul mediului este procesul prin care se planifica, organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatile unei organizatii in raport cu afectarea mediului inconjurator, in scopul de a preveni, reduce sau chiar neutraliza efectele negative ale activitatii economice asupra acestuia si de a imbunatati performanta generala de mediu a organizatiei.

Managementul mediului presupune o abordare sistematica si integrata, care tine cont de cerintele legale, de asteptarile partilor interesate, de obiectivele strategice si de oportunitatile de imbunatatire continua.

Exista mai multe instrumente si standarde internationale care ofera un cadru pentru managementul mediului, cum ar fi:

- Sistemul european de management de mediu si audit (EMAS), care este un sistem voluntar de inregistrare si certificare a organizatiilor care doresc sa isi demonstreze angajamentul fata de protectia mediului si sa isi comunice performanta de mediu;

- ISO 14000, care este o familie de standarde ISO care stabileste cerintele pentru un sistem de management al mediului, pentru asigurarea protectiei mediului si prevenirea poluarii, prin controlul impactului ecologic al activitatilor, produselor si serviciilor organizatiei;

- ISO 50001, este un standard care stabileste cerintele pentru un sistem de management al energiei, referitoare la utilizarea eficienta a resurselor energetice, reducerea consumului si a emisiilor de gaze cu efect de sera, si imbunatatirea performantei energetice a organizatiei;

- ISO 14064, este un alt standard ISO care stabileste cerintele pentru masurarea, raportarea si verificarea emisiilor si absorbtiilor de gaze cu efect de sera, privind transparenta, credibilitatea si consistenta informatiilor de mediu.

 

Implementarea acestor standarde ISO in managementul mediului iti poate aduce urmatoarele beneficii:

- Cresterea responsabilitatii si reputatiei organizatiei, prin demonstrarea angajamentului fata de protectia mediului si a conformitatii cu cerintele legale si ale partilor interesate;

- Reducerea costurilor si a riscurilor de mediu, prin optimizarea consumului de resurse, prevenirea poluarii si a sanctiunilor, si gestionarea eficienta a riscurilor de mediu;

- Accesul la noi piete si oportunitati, prin obtinerea de certificate de mediu recunoscute la nivel international, care pot facilita accesul companiilor la finantari, subventii, proiecte si parteneriate verzi.

 

  • Standarde ISO in domeniul serviciilor

Serviciile sunt activitati care se ofera in schimbul unei contraprestatii, care sa satisfaca o nevoie sau o dorinta a clientilor. Serviciile pot fi de diferite tipuri, cum ar fi: servicii financiare, servicii de consultanta, servicii de transport, servicii de telecomunicatii, servicii de turism, servicii de sanatate, servicii de invatamant etc. Pentru asigurarea calitatii si a sigurantei serviciilor oferite, exista o serie de standarde ISO aplicabile, cum ar fi:

- ISO 27001, stabileste cerintele pentru un sistem de management al securitatii informatiei, care sa asigure protectia informatiilor confidentiale, a activelor informationale si a serviciilor de informatii, prin identificarea si tratarea riscurilor de securitate;

- ISO 22301, impune cerintele pentru un sistem de management al continuitatii afacerii, care sa asigure oamenii implicati cu privire la capacitatea organizatiei de a raspunde si de a se recupera in cazul unor incidente majore, care ar putea afecta furnizarea de servicii;

- ISO 9001 este cel mai cunoscut si utilizat standard ISO la nivel global, standard care stabileste cerintele pentru un sistem de management al calitatii care sa asigure satisfactia clientilor si imbunatatirea continua a performantei organizatiei.

 

Implementarea acestor standarde ISO in servicii poate aduce urmatoarele beneficii:

- Cresterea calitatii si a sigurantei serviciilor, prin aplicarea unor proceduri clare, riguroase si standardizate, care sa asigure respectarea cerintelor si asteptarile clientilor si ale partilor interesate;

- Cresterea loialitatii si a fidelitatii clientilor, prin oferirea de servicii conforme, de calitate si personalizate, care sa satisfaca nevoile si preferintele lor;

- Conformarea cu reglementarile legale si cu cerintele pietei, prin respectarea normelor si standardelor aplicabile in domeniul tau de activitate si prin evitarea sanctiunilor.

3. Curatenia si protectia - elemente de baza in respectarea standardelor ISO legate in domeniul sanitar si in cel al alimentatiei publice

Imagine de Freepik pe Freepik.com

Curatenia in domeniul sanatatii si alimentatiei publice este o activitate esentiala si obligatorie, care vizeaza eliminarea microorganismelor patogene, a murdariei si a altor substante nedorite de pe suprafetele, instrumentele, echipamentele si dispozitivele medicale, care ar putea provoca infectii, boli sau alte probleme de sanatate pentru pacienti, personalul medical sau vizitatorii unitatilor sanitare. 

De asemenea, standardele inalte privind curatenia si igiena sunt obligatorii si in domeniul alimentatiei publice pentru protectia adecvata a maselor de cosumatori si beneficiari ai produselor din sfera acestei industrii.

Curatenia in domeniul sanatatii presupune aplicarea unor proceduri de curatare, dezinfectie si sterilizare, folosirea de detergenti profesionali si de echipamente pentru curatenie, care sa asigure reducerea sau distrugerea microorganismelor de pe obiectele si suprafetele contaminate, in functie de nivelul de risc si de gradul de contaminare. 

De asemenea, dotarea unitatilor sanitare cu produse conforme din gama manusilor sanitare precum si a unei variate game de produse de unica folosinta pentru protectie poate fi un factor important in evaluarea pentru certificarea ISO.  

De asemenea, in cadrul unitatilor de alimentatie publica, fie ca este vorba de industria alimentara, fie ca este vorba de magazine de desfacere a produselor alimentare sau unitati HoReCa, curatenia este unul dintre factorii esentiali pentru certificarea ISO. Folosirea de ustensile pentru curatenia profesionala, de produse pentru managementul deseurilor si de produse de unica folosinta in toate etapele productiei sunt practici generale care stau la baza obtinerii certificarilor si pastrarii standardelor de calitate in domeniul alimentar. 

Iata deci, dupa ce ai aflat  ce inseamna ISO si ce sunt standardele ISO si ai vazut o serie de exemple de standarde ISO aplicabile pe diferite domenii de activitate, acum ai o mai buna intelegere asupra acestui tip de certificari recunoscute international, precum si asupra beneficiilor pe care le poti avea in activitatea companiei tale daca te hotarasti sa treci la un nivel superior al proceselor. Certificarea ISO ramane o modalitate certa de consolidare si de trecere a activitatii unei companii la un nivel superior.