Menu

Procedura de curatenie si dezinfectie in scoli

Procedura de curatenie si dezinfectie in scoli - informatii utile pentru o igienizare corecta

Curatenia si dezinfectia scolilor sunt considerate a fi prioritati pentru societatea moderna, jucand un rol esential in prevenirea raspandirii bolilor infectioase si in mentinerea sanatatii elevilor, a cadrelor didactice, a parintilor sau a altor persoane care lucreaza sau vin in vizita in aceste spatii. Pentru a reduce pe cat posibil riscul de imbolnavire sau de infestare cu diferite microorganisme, s-a impus implementarea unor proceduri riguroase de curatenie si dezinfectare a spatiului scolar, care se refera la sali de clase, toalete, holuri, usi, balustrade, banci si toate acele obiecte atinse de elevi si nu numai.

Astfel, s-a impus o colaborare foarte stransa intre personalul nedidactic, care se preocupa de curatenie si dezinfectie in scoli si echipele specializate, intre cadrele didactice si elevii care sunt educati in spiritul mentinerii curateniei, promovand un comportament responsabil vis-a-vis de igiena personala, dar si de cea colectiva. In procedura de curatenie si dezinfectie s-a pus un mare accent pe folosirea acelor substante adecvate, a tehnicilor corecte de igienizare si a utilizarii echipamentului de protectie necesar pentru manipularea diferitelor substante chimice, posibil chiar periculoase.

In articolul de mai jos se gasesc informatii utile despre procedura de curatenie si dezinfectie in scoli. Aici se va afla cine este responsabil de aplicarea procedurii in scoala, ce produse sunt utilizate pentru a duce la bun sfarsit operatiunile, care sunt etapele ce trebuie avute in vedere in acest sens si regulile de efectuare a curateniei si dezinfectiei in scoli. De asemenea, se vor gasi si cateva sfaturi si recomandari necesare pentru a realiza o igienizare corecta si de lunga durata, care sa mentina sanatatea tuturor in cele mai bune conditii.

1. Ce este procedura de curatenie si dezinfectie in scoli?

Curatenia este acel procedeu de indepartare a germenilor, murdariei si impuritatilor. In acest sens, personalul angajat pentru a face aceasta operatiune va folosi apa calda, detergentul si diferite ustensile necesare pentru aplicarea solutiei. Practic, curatenia va micsora foarte mult numarul de germeni de pe diferitele suprafete, la un nivel ce nu mai poate pune in pericol sanatatea si care este acceptat de autoritatile de sanatate publica.

Dezinfectarea este un alt procedeu care presupune aplicarea unor substante chimice ce au rolul de a elimina bacteriile, ciupercile si virusurile. Acest lucru se face in proportie mare, de 99,99 la suta, ceea ce este un castig extraordinar pentru obtinerea unui spatiu scolar prielnic educatiei si studiului. Pentru a realiza aceasta operatiune este indicat sa se faca mai intai curatenia corespunzatoare, deoarece aceasta poate impiedica dezinfectantii sa actioneze adecvat necesitatilor.

Procedura de curatenie si dezinfectie in scoala reprezinta un set de reguli si de actiuni care sunt realizate in scopul de a crea un mediu scolar sigur si sanatos. Acest lucru va oferi elevilor, personalului didactic si a celui administrativ posibilitatea de a nu fi expusi actiunii infectiilor sau a altor agenti patogeni. In acest sens, se vor avea in vedere cateva lucruri foarte importante, cum ar fi planificarea si organizarea, asigurarea echipamentului si substantelor necesare pentru curatenie si dezinfectie, curatarea si dezinfectarea spatiilor comune, educarea si constientizarea cu privire la mentinerea igienei personale si a unui spatiu curat in interiorul si exteriorul scolii, monitorizarea si evaluarea.

1.1. Curatenia si dezinfectia in scoli - cine este responsabil de aplicarea procedurii si care sunt produsele utilizate?

Responsabil de aplicarea procedurii de curatenie si dezinfectie in scoli este personalul nedidactic, care intocmeste planul-cadru si realizeaza in practica cele doua procedee. Conducerea scolii este cea care verifica curatenia zilnica efectuata de personalul nedidactic si a dezinfectarii regulate a tuturor suprafetelor pe care elevii le ating zilnic.

Aceste produse pot varia in functie de necesitati, insa exista unele produse comune ce sunt utilizate in majoritatea scolilor. Curatenia in sala de clasa si in alte spatii se realizeaza prin spalare, stergere, aspirare si periere. Aplicarea corecta a produselor si a tehnicilor de curatenie poate sa duca la obtinerea unei decontaminari in proportie de 95-98 la suta. Totusi, este bine de stiut ca aceasta operatiune nu va inlocui dezinfectia.

Printre produsele ce nu trebuie sa lipseasca personalului nedidactic ce se ocupa cu curatenia in unitatile scolare se numara:

  • solutiile de curatare pentru suprafete, ce vor indeparta murdaria si petele;
  • manusile de protectie pentru a evita contaminarea altor suprafete;
  • maturi profesionale si perii industriale de calitate;
  • existenta servetelelor si prosoapelor de hartie;
  • hartie igienica;
  • sapun lichid pentru curatarea mainilor;
  • dispenser pentru detergent lichid;
  • dezinfectanti pentru maini;
  • recipiente pentru gunoi si saci pentru colectarea gunoiului;
  • mopuri profesionale si suporti de mop;
  • galeata;
  • aspirator;
  • accesorii pentru curatenie;
  • faras etc.

1.2. Produsele utilizate pentru dezinfectia in scoli

Dezinfectia in scoala va completa procedeul de curatenie, deoarece aceasta operatiune va oferi o decontaminare de 99,99 la suta. Cu aceasta ocazie se vor folosi substante chimice cu produse etichetate si avizate de autoritatile in vigoare. Cateva produse folosite pentru o dezinfectie in spatiile scolare sunt dezinfectantele care contin fenoli, iodofori, substante cuaternare de amoniu, agenti de spumare, hipoclorit de sodiu, alcool.

Dezinfectantii pot fi cu spectru larg si pot fi eficienti pentru diferiti agenti patogeni. Foarte bune sunt si pistoalele sau pulverizatoarele pentru dezinfectare pentru suprafetele mari sau pentru zonele mai putin accesibile. De asemenea, sunt utilizate dispozitivele pentru purificarea aerului din salile de clasa, dezinfectantii pentru toalete, dispozitivele pentru echipamentul didactic, pentru jucarii sau materiale didactice sau pentru echipamentul de protectie personala.

2. Etapele curateniei si dezinfectiei in scoli

Pentru a duce la bun sfarsit operatiunea de igienizare in spatiul scolar este important sa se realizeze un plan bine pus la punct, care sa fie respectat intocmai. Acesta presupune parcurgerea unor etape anume, care sa garanteze la final rezultate exceptionale.
Inainte de a trece efectiv la realizarea curateniei si dezinfectiei in scoala, personalul nedidactic trebuie sa cunoasca anumite reguli de efectuare a curateniei in scoli, pe care trebuie sa le respecte intocmai.

2.1. Reguli de efectuare a curateniei si dezinfectiei in scoli

Majoritatea institutiilor de invatamant au prevazut care sunt regulile generale de urmat in vederea realizarii curateniei si dezinfectiei. Desigur, acestea pot varia in functie de necesitati.

  • Personalul nedidactic trebuie sa intocmeasca un plan de curatenie si dezinfectie in scoli, care sa fie verificat de conducerea scolii si avizat pentru a putea trece la realizarea propriu-zisa a celor doua operatiuni de igienizare. Acest plan trebuie sa aiba in vedere toate spatiile si suprafetele din unitatea scolara.
  • Pe toata durata efectuarii curateniei si dezinfectarii, personalul trebuie sa foloseasca echipamentul de protectie adecvat, acesta putand sa il fereasca de riscul de expunere la agentii patogeni.
  • Vor fi identificate acele suprafete care au nevoie de o atentie deosebita in vederea curatarii murdariei si a petelor sau a dezinfectarii si se vor aplica substantele adecvate in cantitatea recomandata de producator.
  • Produsele de curatenie trebuie selectate in asa fel incat sa respecte normele in vigoare si standardele impuse de Ministerul Sanatatii.
  • Personalul trebuie instruit in vederea aplicarii substantelor in cantitatea sigura, a timpului de actiune sau a altor proceduri de respectare a normelor de siguranta.
  • Asigurarea unei aerisiri corespunzatoare a spatiilor scolare dezinfectate pentru primirea elevilor si a personalului.
  • Utilizarea corecta a sacilor de gunoi, colectarea corespunzatoare a deseurilor, realizarea reciclarii selective.
  • Raportarea tuturor situatiilor ce pot necesita luarea unor masuri suplimentare de interventie.

2.2. Etapele de realizare a curateniei si dezinfectie in scoli

Planul de curateniei si dezinfectie in scoala trebuie sa fie pus in practica in mod corect. Astfel, se pot identifica urmatoarele etape de urmat:

  • Se porneste cu programarea curateniei si dezinfectiei in functie de fiecare spatiu scolar, dar si de frecventa cu care acesta este folosit de catre elevi, personalul didactic, auxiliar si nedidactic.
  • Se verifica daca au fost achizitionate produsele pentru realizarea igienizarii, daca exista in stocul necesar pentru a putea face curatenie si dezinfectia dorite, daca exista echipament de protectie personala.
  • Sunt furnizate informatii utile personalului nedidactic cu privire la modul de manipulare a substantelor chimice, a echipamentului de protectie, a diferitelor accesorii, dar si cu privire la mijloacele tehnice folosite in curatenia spatiilor scolare.
  • Se imparte scoala in zone de lucru, se aloca responsabilitatile si sarcinile pe care le are fiecare membru al personalului ce se ocupa cu igienizarea si se trece la treaba.
  • Operatiunile presupun acoperirea spatiilor de clasa, a toaletelor, a zonei comune, a cantinei (daca exista), a cancelariei, birourilor, altor spatii anexe.
  • La inceput se indeparteaza praful, murdaria si petale de pe podele, pereti, geamuri, apoi se dezinfecteaza cu mare precizie clantele, mesele, bancile, birourile. Curatenia toaletelor se face in detaliu, la fel si cea a chiuvetelor sau a altor facilitati sanitare. Nu se uita sa se puna la dispozitie hartie igienica, sapun solid, sapun lichid, dispensere de servetele uscate.
  • Gunoiul este selectat, etichetat corespunzator si reciclat cum se cuvine.
  • Daca se observa echipamente deteriorate, atunci ele vor fi reparate, daca se mai poate, sau vor fi inlocuite de unele noi.
  • La final, se vor raporta diferite probleme aparute, cu care s-a confruntat personalul nedidactic si care trebuie sa fie stiute de conducerea unitatii scolare.

Pentru ca toate aceste etape sa fie unele incununate de succes trebuie sa existe o colaborare permanenta si foarte stransa intre personalul ce se ocupa de curatenie si igienizare, conducerea scolii si autoritatile sanitare locale.

3. Sfaturi si recomandari utile despre curatenia si dezinfectia in scoli

Aceasta procedura de curatenie si dezinfectie in scoala va fi, cu siguranta, una adecvata daca se va tine cont si de unele sfaturi si recomandari ale specialistilor, mai ales ca este vorba despre sanatatea copiilor si despre asigurarea unui mediu curat si sigur:

  • Conducerea scolii trebuie sa puna la punct anumite sesiuni de instruire pentru personalul care se ocupa de curatenie, pentru ca acesta sa fie pus la punct cu toate noutatile in materie de produse si aparate moderne, dotate cu tehnologii inovatoare, care le usureaza munca. Personalul trebuie sa fie la curent permanent cu cele mai recente practici in domeniul curateniei.
  • Este indicat sa se investeasca in aparatura de curatenie performanta, cum ar fi aspiratoarele dotate cu filtre speciale, care reduc numarul de alergeni dispersati in aer sau aparatele de curatare cu abur, care pot distruge mult mai eficient bacteriile si virusurile din jur.
  • In locuri strategic alese trebuie sa fie amplasate anumite dispensere pentru dezinfectanti sau hartie uscata, dar si diferite placute cu anunturi prin care elevii sunt indemnati sa isi spele cat mai des mainile, mai ales dupa folosirea toaletei.
  • In cazul in care apar diferite epidemii, personalul nedidactic trebuie sa fie instruit adecvat pentru a putea preintampina imbolnavirile si a se gestiona cat mai bine astfel de situatii nedorite. Informarea corecta este cheia succesului in acest sens.
  • Se organizeaza diferite activitati extrascolare cu privire la constientizarea mentinerii unui mediu scolar sigur si se implica comunitatea locala (parinti, primarie, organizatii diverse etc.). Se va promova responsabilitatea pe care societatea moderna o are vis-a-vis de curatenie si dezinfectie, de sanatate si de mentinerea aspectului ordonat, curat al clasei sau al scolii, in general.
  • Se pot realiza diferite canale de comunicare cu parintii, elevii, cadrele didactice, conducerea, personalul nedidactic pentru a se putea raporta eventualele probleme legate de igiena si curatenie. Un exemplu in acest sens este crearea unui grupuri pe retelele de socializare private, care sa permita intrunirea unui numar cat mai mare de membri pentru a se mentine comunicarea cat mai deschisa.

In concluzie, pentru a obtine o igienizare corecta a unitatilor scolare este imperios necesar sa se implice in realizarea curateniei si dezinfectiei toti responsabilii directi, si anume conducerea scolii, personalul nedidactic, personalul didactic, elevii, parintii, comunitatea locala. Doar printr-o colaborare stransa si prin utilizarea unor produse si accesorii corespunzatoare procedurii de curatenie si dezinfectie se va putea obtine un mediu scolar sigur.

Surse foto: unsplash.com